• 1405/08/05 - 12:06
  • - تعداد بازدید: 16
  • - تعداد بازدیدکننده: 15
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران:

مصرف نادرست داروهای اُپیوئیدی می‌تواند با سرکوب تنفسی و پیامدهای مرگبار همراه باشد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، هم‌زمان با هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، بر ضرورت مصرف اصولی داروهای اُپیوئیدی، توجه به تداخلات دارویی و نگهداری ایمن این فرآورده‌ها تأکید کرد و شناخت علائم هشدار مسمومیت و اقدام فوری برای دریافت خدمات اورژانسی را از الزامات کاهش عوارض ناشی از مصرف نادرست داروها دانست.

380560.mp3 مصرف نادرست داروهای اُپیوئیدی می‌تواند با سرکوب تنفسی و پیامدهای مرگبار همراه باشد
LLRsu

دکتر محمدمهدی مجاهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، هم‌زمان با هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، با تأکید بر ضرورت مصرف اصولی داروهای اُپیوئیدی اظهار کرد: توجه به تداخلات دارویی، نگهداری ایمن این فرآورده‌ها و شناخت علائم هشدار مسمومیت، از جمله اقدامات ضروری برای کاهش عوارض ناشی از مصرف نادرست داروهاست. در چنین شرایطی، اقدام فوری برای دریافت خدمات اورژانسی می‌تواند در پیشگیری از پیامدهای جبران‌ناپذیر نقش مهمی داشته باشد.

 

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی افزود: داروهای اُپیوئیدی از جمله متادون و ترامادول، با وجود کاربردهای درمانی، در صورت مصرف نادرست یا تداخل با برخی داروها و مواد دیگر می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند. کاهش سطح هوشیاری و سرکوب تنفسی از مهم‌ترین پیامدهای مسمومیت شدید با این گروه دارویی است و تشخیص به‌موقع علائم هشدار، نقش مهمی در پیشگیری از پیامدهای جبران‌ناپذیر دارد.

 

مجاهدیان با اشاره به یافته‌های مطالعات انجام‌شده در مراکز درمانی کشور، بر ضرورت افزایش آگاهی عمومی درباره مسمومیت با داروها و مواد اُپیوئیدی تأکید کرد و گفت: در یک مطالعه در بیمارستان لقمان حکیم تهران، اطلاعات بیش از ۸۱ هزار بیمار مسموم در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ بررسی شد و مسمومیت با اُپیوئیدها و مواد مخدر در میان علل مهم مرگ بیماران قرار داشت. همچنین، پژوهش‌های انجام‌شده در ایران، متادون و ترامادول را در شمار مواد دخیل در موارد مسمومیت گزارش کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: این یافته‌ها ضرورت افزایش آگاهی درباره خطرات مصرف نادرست داروهای اُپیوئیدی و تقویت اقدامات پیشگیرانه را برجسته می‌کند. مصرف این داروها باید مطابق تجویز و دستورالعمل درمانی انجام شود و هرگونه تغییر در مقدار یا دفعات مصرف، بدون مشورت با پزشک، می‌تواند خطر بروز عوارض را افزایش دهد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تداخلات دارویی از عوامل مهم افزایش خطر مسمومیت هستند، اظهار کرد: مصرف هم‌زمان داروهای اُپیوئیدی با برخی داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور یا الکل می‌تواند اثر تضعیف‌کننده آن‌ها بر دستگاه عصبی مرکزی را تشدید کند و خطر خواب‌آلودگی شدید و اختلال تنفسی را افزایش دهد. علاوه بر این، برخی داروها از طریق تداخلات دارویی ممکن است غلظت خونی یا اثر بعضی اُپیوئیدها را افزایش دهند.

 

مجاهدیان افزود: اطلاع‌رسانی کامل درباره داروهای مصرفی به پزشک و داروساز، پرهیز از مصرف داروهای تجویزشده برای دیگران و خودداری از مصرف خودسرانه داروهای مسکن قوی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند احتمال بروز این عوارض را کاهش دهد. همچنین، در مورد فرآورده‌های آهسته‌رهش، رعایت دقیق دستورالعمل مصرف ضروری است و در مواردی که بلع کامل دارو توصیه شده، نباید قرص را خرد کرد یا جوید.

 

وی با تأکید بر اهمیت نگهداری ایمن داروها در محیط خانه گفت: دسترسی ناخواسته کودکان به داروهای موجود در منزل، یکی از مخاطرات قابل پیشگیری در حوزه مسمومیت‌هاست. برخی داروهای اُپیوئیدی حتی در صورت مصرف تصادفی می‌توانند مسمومیت شدید ایجاد کنند؛ ازاین‌رو، نگهداری داروها در بسته‌بندی اصلی، در محل قفل‌دار و دور از دسترس کودکان ضرورت دارد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: باقی‌ماندن داروهای غیرضروری در دسترس اعضای خانواده یا انتقال آن‌ها به ظروف فاقد برچسب، می‌تواند احتمال مصرف اشتباه را افزایش دهد. رعایت اصول نگهداری ایمن و توجه به دستورالعمل‌های مربوط به دفع داروهای بلااستفاده، بخشی از مسئولیت خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث دارویی است.

 

مجاهدیان در ادامه، شناخت علائم هشدار مسمومیت با اُپیوئیدها و اقدام فوری در مواجهه با این شرایط را ضروری دانست و اظهار کرد: خواب‌آلودگی شدید، بیدار نشدن فرد و تنفس آهسته، سطحی یا دشوار، از علائم هشدار مسمومیت شدید با اُپیوئیدها هستند. در صورت مشاهده این علائم یا احتمال مصرف بیش از حد دارو، باید بدون تأخیر با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و از خوراندن آب و غذا به فرد دچار کاهش هوشیاری یا وادار کردن او به استفراغ خودداری کرد.

 

وی افزود: در صورت دسترسی به نالوکسان و آشنایی با نحوه استفاده از آن، این دارو می‌تواند در برگرداندن اثرات مسمومیت اُپیوئیدی مؤثر باشد؛ بااین‌حال، استفاده از آن جایگزین خدمات اورژانسی و ارزیابی پزشکی نیست و حتی پس از بهبود ظاهری فرد نیز دریافت مراقبت درمانی ضروری است.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان با اشاره به اهمیت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در ارتقای آگاهی عمومی تأکید کرد: این مناسبت فرصتی برای تقویت فرهنگ مصرف منطقی دارو و توجه به نقش خانواده‌ها، پزشکان و داروسازان در کاهش خطرات قابل پیشگیری است. رعایت اصول ایمنی در مصرف و نگهداری داروها، شناخت تداخلات دارویی و توجه به علائم هشدار می‌تواند در حفاظت از سلامت شهروندان و کاهش پیامدهای ناشی از مسمومیت‌های دارویی نقش مؤثری داشته باشد.

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اسلایدر خبری,خبر ویژه,غذا و دارو
  • کد خبر : 380560
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
عباس نوریان
خبرنگار:

عباس نوریان

تصاویر

LLRsu

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لطفا عبارت مورد نظر را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید
تنظیمات قالب